Inköpsstrategi för konsultinköp ofta utan resultat
I många verksamheter saknar man ofta styrmedel och regleringar som säkerställer att man alltid har tillgång till bästa möjliga kompetens till marknadens mest födelaktiga prissättning. Orsakerna till detta är flera. Alltifrån linjechefer som (utan konkurrensutsättning) isolerat köper tjänster utifrån relationer och historik till organisationer som inte hittat rätt strategi för att vid varje konsultbehov få tillgång till en regions totala urval av just nu tillgängliga resurser till mest förmånliga prissättining.
Vad en organisation inte uppnår är tillräcklig kompetenstillgång och konkurrensutsättning. Detta är två nödvändiga faktorer för att alltid säkerställa tillgång till marknadens mest lämpade uppdragsspecifika konsulter till marknadens mest fördelaktiga pris.
Vi på Additude har utvecklat vad vi kallar konsultmodell 2.0. Konsultmodell 2.0 syftar till att bryta mot en traditionell konsultleverantörs begränsningar och erbjudande och i tydligt samarbete med uppdragsgivare uppnå ökad kvalitet, ökad tillgång till kompetens och minskad kostnadsmassa avseende konsultinköp.
Jag kommer återkomma till detta ämne längre fram. Det gensvar vi hittintills fått är mycket positivt och min känsla är att vi definitivt kommer kunna ändra ett på marknaden traditionellt inköpsbeteende genom att ge våra uppdragsgivare en innovativ verktygslåda.