jimroslund.blogg.se

Jag arbetar som försäljnings och marknadschef på Additude (www.additude.se). Additude är ett ledande konsult och search/rekryteringsbolag av ledare, specialister och bristkompetens inom Teknik och IT. Jag vill med denna blogg dela med mig av mina reflektioner, slutsatser, prognoser och tankar kring branschen, rekrytering och konsultstöd inom nämnda områden.

Inköpsstrategi för konsultinköp ofta utan resultat

Publicerad 2013-05-10 14:27:00 i Allmänt,

Jag tillsammans med kolleger på Additude (www.additude.se) har under de senaste 2 åren arbetat med en tjänst och ett affärsområde som är bland det mest intressanta jag varit delaktig i. Bakgrunden är en dialog vi under lång tid haft en inköpschefer och beställande chefer av teknikkonsulter där man i omgångar försökt hitta metoder, strategier och verktyg för att sänka kostnaden för konsultinköp samtidigt som man vill öka tillgången på rätt konsultalternativ varje gång man har ett nytt behov. De metoder och strategier man ofta väljer följer tyvärr ett tydligt mönster. 3 år senare konstaterar negativ måluppfyllelse och börjar om från början igen. Alternativ har saknats.

I många verksamheter saknar man ofta styrmedel och regleringar som säkerställer att man alltid har tillgång till bästa möjliga kompetens till marknadens mest födelaktiga prissättning. Orsakerna till detta är flera. Alltifrån linjechefer som (utan konkurrensutsättning) isolerat köper tjänster utifrån relationer och historik till organisationer som inte hittat rätt strategi för att vid varje konsultbehov få tillgång till en regions totala urval av just nu tillgängliga resurser till mest förmånliga prissättining.

Vad en organisation inte uppnår är tillräcklig kompetenstillgång och konkurrensutsättning. Detta är två nödvändiga faktorer för att alltid säkerställa tillgång till marknadens mest lämpade uppdragsspecifika konsulter till marknadens mest fördelaktiga pris.

Vi på Additude har utvecklat vad vi kallar konsultmodell 2.0. Konsultmodell 2.0 syftar till att bryta mot en traditionell konsultleverantörs begränsningar och erbjudande och i tydligt samarbete med uppdragsgivare uppnå ökad kvalitet, ökad tillgång till kompetens och minskad kostnadsmassa avseende konsultinköp.

Jag kommer återkomma till detta ämne längre fram. Det gensvar vi hittintills fått är mycket positivt och min känsla är att vi definitivt kommer kunna ändra ett på marknaden traditionellt inköpsbeteende genom att ge våra uppdragsgivare en innovativ verktygslåda.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jim Roslund

Mitt namn är Jim Roslund och jag arbetar idag som försäljnings och marknadsansvarig på Additude (www.additude.se). Drivs av att utveckla och skapa tillväxt för både den egna organisationen såväl som för våra uppdragsgivare. Strävar efter att utveckla marknaden istället för att följa den.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela