En prestigefylld bransch som borde veta bättre...
Undersökningsorgan har visat att 50% av konsult/bemanningsföretagen under andra kvartalet 2013 prognostiserade en ökad efterfrågan. Blickar man tillbaka kan man tydligt se att denna företagskategori haft en tydlig tendens att överskatta den framtida efterfrågan. Så även denna gång...
Under första kvartalet förväntade sig enbart en femtedel av företagen en minskad efterfrågan, medan utfallet visar på en minskad efterfrågan hos mer än 50% av dem.
Undersökningen är generell och innefattar inriktningar och fokuseringar på olika kompetensgrupper och nivåer. Vissa har det lättare och vissa har det tuffare (kanske speciellt de som är direkt beroende av exportmaknader och industrins orderingång.
Vad som dock slår mig är det inte är konstigt att branschen har det svårt. När man synar hur svårt bolagen har att prognostisera och hur lättvindigt man kommnicerar glädjekalkyler kunde det tom gått än sämre. Någonstans känns det som om många verksamheter kör sportbil med ögonbindel och med väldigt hög musik i högtalarna. Synar man prognoserna än djupare ser det nästan ut som man använder markndens tilltro till börsen som styrmedel istället för att lyssna på sina kunder.
Förutom lägre orderingång är prognostiserat bör idag även sitta med problem innefattande: - Stressad personal som inte når sina mål - Företagskulturell misstro till både ledning och strategi - En fel och överdimensionerad organisation
Tittar man ett par år tillbaka i tiden kan man se att detta inte är något nytt fenomen. Frågorna jag ställer mig är: - Är denna bransch så mycket svårare att prognostisera än genomsnittet? - Saknar branschen kompetens och verktyg för att skapa vettiga analyser? - Är den tuffa konkurrensituationen inom denna sektor så pass påtaglig att man ur maknadsmässigt perspektiv väljer att blåsa upp sig för att på så sätt försöka vinna förtroendekapital hos marknaden?
Jag tror det är en blandning av alla tre frågorna. Jag tror tyvärr också att den sist ställda frågan tar mer plats än vi tror.
Då branschen är stor är det många som lyssnar och följer det som den kommunicerar. Med detta följer även ett ansvar. Ringar på vattnet...